Menu

Blender + Kinect czyli domowy MoCap :)

21 czerwca 2015 - Tutoriale
Blender + Kinect czyli domowy MoCap :)

Oczywiście wiemy, że istnieje CMU Graphics Lab Motion Capture Database skąd możemy pobrać dane mocap w różnych formatach 🙂

Ale oczywiście nie o to chodzi by pobrać gotowe, chcemy stworzyć coś samemu 🙂 Po pierwsze sprzęt. U mnie jest to Xbox 360 z Kinect’em + laptop 🙂 Ponieważ złącze Kinect’a nie pasuje do standardowego portu USB komputera, potrzebujemy jeszcze specjalny adapter:k9

Sprzęt jest – potrzebne jeszcze oprogramowanie. Opis dotyczy Xbox’a 360 oraz Windows 8.1 – instalacja z Xbox One może się różnić (nawet na pewno 🙂

Po pierwsze – Kinect Runtime 1.6 – np. stąd

Po drugie – KinectSDK 1.8stąd (do Kinecta v2 prawdopodobnie potrzebujemy SDK 2.0)

Po trzecie – Delicode Ni Mate 1.20 – stąd (w moim przypadku 1.20 bez OpenNi2)

Tutaj uwaga, ponieważ Windows 8 wymaga sterowników podpisanych cyfrowo, a ten który dostajemy  z Ni Mate takiego nie posiada, przed instalacją musimy uruchomić system z opcją „Disable Drviver Signature Enforcement„.
Jak to zrobić ?

Klikamy w przycisk Start i wpisujemy polecenie: shutdown.exe /r /o

przy restarcie wybieramy kolejno: Choose an option -> Troubleshoot -> Advanced options -> Windows Startup Settings -> Restart

gdy po restarcie pojawi się ekran: Advanced Boot Options, wybieramy Disable Driver Signature Enforcement

Po uruchomieniu systemu, odpalamy instalacje Ni Mate.
Uruchamiamy. Całkiem możliwe, że otrzymamy komunikat wraz z instrukcją o tym, by zaktualizować sterownik Kinecta do niepodpisanej wersji. Postępujemy zgodnie z instrukcją i w Managerze Urządzeń znajdziemy Kinect Camera nie w urządzeniach Kinect for Windows, ale w PrimeSense.

k4

Zostało jeszcze tylko otrzymanie darmowej licencji – standardowo: rejestracja mail itd. nie wymaga opisu 🙂
i uruchamiamy program. W zakładce Live powinniśmy ujrzeć obraz z Kinecta…

Jak to mówią so far so good….

W instalację Blendera nie będe się zagłębiał, ale potrzebujemy jeszcze trzech plików ze strony Ni Mate :

– Blender Addon 1.1

-Ni Mate profile for Simple Bunny

– Simple_Bunny.blend

Po pobraniu plików instalujemy:

– Profil Simple Bunny czyli plik Delicode_NI_mate_Simple_Bunny.config importujemy do Ni Mate,

– Addon animation_delicode_ni_mate_tools.py dodajemy w Blenderze. Ctrl + Alt + U by otworzyć preferencje, zakładka Addons i Install from file… pamiętamy oczywiście o włączeniu dodatku po instalacji 🙂

k7

Uruchomiony dodatek objawi się w zakładce Misc lewego panelu. Sprawdzamy tylko czy port ustawiony w Ni Mate i w Blenderze na pewno się zgadza, wybieramy Cubes i Start….. podnosimy się z krzesełka i  idziemy przed Kinecta 🙂  Coś na kształt człowieka z box’ów powinno pokazać się w oknie Blendera i poruszać się zgodnie z naszymi ruchami 🙂

A gdy udawanie zbioru sześcianów już nas znudzi, wczytujemy do Blendera trzeci pobrany plik czyli scene:

Delicode_NI_mate_Simple_Bunny.blend i jeśli kiedykolwiek zastanawialiśmy się jak to jest być wielkim grubym królikiem to… 🙂

k8

…. aby utrwalić nasze wygibasy zaznaczamy jeszcze opcje  Automatic keyframe w panelu Timeline i już 🙂

Miłej zabawy !

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *